Sana on vapaa, nyt ja aina!

Kuten osa teistä ehkä jo tietää, Unelmakauppiaan titteli oli lopputulos itselleni tärkeäksi koetuista asioista:

– elämyksellisyys
– asiakaskeskeisyys
– ennakkoluulottomuus
– rohkeus
– ystävällisyys
– laatu
– raikas tuotevalikoima
– liikkumavara

Pienyrittäjän suurimpia etuja on liikkumavara, jolla yrityksen strategiaa kyetään rakentamaan joustavasti. Byrokratia ei vielä jyllää pahasti ja muutoksiin voidaan tällöin suhtautua jopa rauhallisin mielin. Vaikka olen vasta liikeideani ideointi- ja testausvaiheessa, olen osaltani kiinnittänyt tuohon mainioon liikkumavaraan jo paljon huomiota. Siitä johtuen konseptini ei edelleenkään juutu tiettyihin yksityiskohtiin tai suuriinkaan päälinjoihin tiukasti. Ja myös siitä syystä liikeideani ei ole valmis, vaan hakee edelleen muotoaan.

Tällä hetkellä tärkeintä on löytää kuluttajien keskuudesta todellisia tarpeita, jotka eivät liity vain omiin oletuksiini: ”Tämäpä kiva juttu, tästä varmasti muutkin tykkäävät!” Tykkäävätkö? Kuinka Unelmakauppias voi tietää olevansa oikeilla jäljillä?

Vastaus on: testaamalla ideaani teillä. Etsin jatkuvasti uusia kanavia, kuinka voisin saada äänenne ja mielipiteenne paremmin kuuluville. Yksi tiedonlähde on Unelmakauppiaan Facebook-ryhmä, joka muuten on saavuttanut jo 120 jäsentä. Jei!! Hiljattain julkaisin myös sähköisen kyselyn, jonka tarkoituksena on saada laaja yleisotanta kuluttajista ja heidän ostotottumuksistaan.

Kysely leviää (toivottavasti!) sosiaalisessa mediassa eteenpäin ansiostanne. Myös Teollisuustaiteen Liitto Ornamo kiinnostui asiasta, ja päätti julkaista kyselyn viikottaisessa uutiskirjeessään. Tällaiset tapahtumat ovat minulle merkittäviä toivon pilkahduksia: asioita voi viedä eteenpäin myös ruohonjuuritasolta ja vieläpä ilmaiseksi. Toisaalta se myös osoittaa, että ihmisillä on halu pyyteettömästi auttaa tiensä alussa olevaa Unelmakauppiasta. Kiitos siitä!

Oman arvomaailman päälle on hyvä rakentaa liikeidea, mutta kuten tiedämme, myös arvon määritelmä vaihtelee ihmisestä riippuen. Jos puhutaan esimerkiksi laadusta, tarkoittaako se sinulle automaattisesti kotimaisuutta vai jotain muuta? Entä design, onko se sinulle itseisarvo vai huijaustemppu nostaa tavaran hintaa kohtuuttomuuden rajoille?

Minulle tieto on toimintani elinehto ja mahtava tilaisuus rikkoa perinteistä kivijalkakauppiaan määritelmää.

Siitä syystä liikeideani etenee asteittain: testataan, poimitaan tieto, testataan uudelleen. Joillekin tieto lisää tuskaa, minulle se on toimintani elinehto ja mahtava tilaisuus rikkoa perinteistä kivijalkakauppiaan määritelmää. En halua tehdä asioita, kuten ne on totuttu tekemään jo viimeisen sadan vuoden aikana. Haluan mielummin luoda aktiivista ja osallistavaa toimintaa, jolloin kysyntä ja tarve kohtaavat aidosti. Vasta tämän jälkeen on aika rakentaa kauppa, jossa ei ole kynnystä luokkakaverini Kristinan sanoja lainaten.

Toivottavasti pystyin riittävästi alleviivaamaan oman aktiivisuutenne tärkeyttä: mitään uutta ja toimivaa ei synny, ellette anna ääntänne kuuluville. En voi löytää teitä keskustelupalstoilta enkä kotoanne. Luodaan siis yhdessä uudenlainen keskusteluilmapiiri,  jonka ytimessä on avoin kommunikointi. Ei paineita tai stressiä, mutta vain sillä tavoin voimme synnyttää upeita elämyksiä kaaoksen, negatiivisten tuntemusten ja epäkohtien tilalle.

Vapaan sanan puolesta,

Jutta

Jätä kommentti